Vietnam

27 november 2017 - Phnom Penh, Cambodja

Oke vooruit, nog 1 laatste blog over Vietnam want ik raak gewoon niet uitgesproken over hoe fantastisch dat land is! Ik heb vooral enorm veel lof voor de bevolking, aangezien het nog een redelijk arm land is.. De verschillen tussen huizen is enorm: van prachtige grote huizen tot kleine krotten zonder elektriciteit, het is er allemaal. Maar toch zijn ook de arme mensen gelukkig. Ze mogen dan misschien geen baan hebben, of maar heel weinig inkomsten, ze hebben elkaar en dat is waar het om gaat!

Het land is steeds toeristischer aan het worden, wat aan de ene kant erg jammer is. Overal worden grote hotels gebouwd, het wordt commerciëler en ze gaan steeds beter de dollar begrijpen.. Wel zal het beter zijn voor het milieu, de lokale bevolking geeft niet zo veel om waar ze hun afval droppen; in de zee, de rivieren, de berm of gewoon op straat, het ligt overal. Eerst dacht ik dat het door de toeristen kwam, maar al snel viel het me op dat de meeste bevuiling bij de lokale dorpen is.. In de grote steden waar steeds meer toeristen te vinden zijn, zie je ook meer prullenbakken, worden de straten schoongemaakt en wordt er zelfs gerecycled! Tijdens mijn verblijf aan de kust waren er ook regelmatig opruimacties op de stranden, want het zal je verbazen wat daar allemaal aanspoelt..
Maar gelukkig zijn ze er mee bezig om dit probleem op te lossen!

Verder verbaasde me het vooral wat voor kleurrijk land Vietnam is! De huizen, kerken en zelfs grafstenen zijn vaak ik vrolijke kleuren geschilderd. Bij een kerkhof in Nederland denk je vaak aan somberheid en donkere kleuren; hier hebben ze de meest vrolijke kleuren en vormen! De kerken hebben vaak gekleurde led-verlichting, van roze tot geel en groen! Heel apart om te zien, kunnen ze bij ons nog wat van leren 😛

En het belangrijkste, de Vietnameze bevolking is zo bizar aardig en vrolijk. Het maakt niet uit of je nee zegt of ze negeert, ze blijven lachen. Natuurlijk zitten er rotte appels tussen die mensen beroven, maar de meerderheid is geweldig lief. Zo zie je maar, in elke beschaving zitten rotte appels, (en dan doel ik even op de vluchtelingen-haters)
Het is zeker iets waar veel mensen nog iets van kunnen leren. Ik heb me geen moment onveilig gevoeld, ookal zat ik als enige westerling tussen de locals.

Mijn laatste dag in Ho Chi Minh heb ik besteed aan met lokale jongeren praten en naar de tunnels gaan. Ik wilde gewoon wat rond lopen maar ik bleef aangesproken worden, gewoon om even in het Engels met ze te praten. Dit doen ze vrijwillig in hun vrije tijd, gewoon om de Engelse taal te oefenen. Super leuk!
De tunnels waren best schokkend eigenlijk, waar mensen tot in staat zijn in een tijd van oorlog is bizar.. Vrijwillig meters onder de grond verblijven, waar het donker en bloedheet is, en de meest bizarre vallen voor de vijand.

Ondertussen zit ik in Phnom Penh heerlijk te chillen bij het zwembad. Gisteren had ik een lichte vorm van voedselvergiftiging maar dat is gelukkig weer helemaal beter! En ja, ik moet nog steeds alle foto's uitzoeken en uploaden, maar het zijn er zoooo veel 😱 Ik ga ze oprecht zo snel mogelijk plaatsen, maar soms is een nap verleidelijker dan al die foto's uitzoeken 😅😛

Liefs

1. Oma Corry:
    27 november 2017
    weer een prachtig verhaal en goed verwoord !!Geniet maar hoor ,liefs !!
  2. Tante syl:
    Goed verwoord meis
    Blij om te lezen dat je zo geniet
    Benieuwd naar je volgende reis verslag
    En volg fb en insta van je Tuurlijk
    Spreek je later weer
    Knuffel van ons💋
  3. Ada:
    27 november 2017
    Dank je wel voor weer een enthousiast verhaal!
    Fijn dat je reis zo goed uitpakt!
    Je maakt prima reclame voor dit prachtige land!
    Groetjes vanuit een nat en koud Schiedam😘
  4. Lisan Traas:
    27 november 2017
    Waar het leven echt over gaat...dat zie je als je je ogen echt opent en je open stelt voor wat je ziet en voelt. Dat is reizen...dat is rijkdom. Mooi geschreven Miek! 😘
  5. Wim jh steuns:
    27 november 2017
    Je word steeds mooier en kleurrijker.....Go for it!