Wadi Rum en duiken in Aqaba

17 december 2018 - Schiphol, Nederland

Lekker laat, maar toch nog een blogje over Jordanië! Ik moet jullie nog vertellen over mijn geweldige tijd in de Wadi Rum en over het duiken in Aqaba..

Na Dana en nog een laatste nachtje in Wadi Musa was het tijd om onze wegen te splitsen en zijn mijn moeder en ik beide naar een ander camp gegaan in de Wadi Rum. Mam op bezoek bij haar vriendin en ik in m'n uppie naar het Salman Zwaidh camp, het was eigenlijk wel lekker om weer eventjes alleen te zijn!

De Wadi Rum is een bekende filmlocatie en als je er bent weet je gelijk waarom: het voelt aan alsof je op Mars bent en het is adembenemend mooi! Films zoals The Martian en Transformers zijn hier opgenomen en het was heel gaaf om er dan zo rond te lopen. De eerste dagen was er een heel leuk groepje, moeders had ze de avond er voor in Wadi Musa al gesproken toen ik op avontuur was met het hostel. Enorm lieve mensen en ik kon gelijk bij de aansluiten! De eerste dag besloten we ''even een stukje te gaan lopen''.. In de woestijn lijkt alles dichtbij maar het kan nog best wat kilometers verderop zijn. Fransman Yann (ja, gewoon Jan dus) nam de leiding en met onze favoriete app zijn we maar gaan lopen. Waar hij nou naar opzoek was weet ik nogsteeds niet, maar uiteindelijk hebben we ongeveer 12 kilometer gelopen door het zand, best pittig. Toen we een mooi plekje voor de zonsondergang hadden gevonden zijn we daar lekker gaan zitten en hebben gewoon genoten van de uitzichten. De Wadi Rum is belachelijk mooi..

's Avonds was één van de hoogtepunten: de Melkweg kunnen zien! Ik denk dat jullie ondertussen wel door hebben wat voor natuurfreak ik ben en voor zulke dingen mag je me gerust midden in de nacht wakker maken, love it! Andere mensen in het camp waren slimmer dan ons en hadden een fles Jaegermeister meegenomen vanuit Aqaba, we hebben het die nacht in ieder geval niet koud gehad :p Maar de volgende ochtend moesten we er, surprise surprise, weer vroeg uit en besloten we een jeeptour te doen door de Wadi Rum. De uitzichten waren fenomenaal, echt heel mooi. Je denkt misschien, maar he, het is maar een woestijn? Maar wel een hele mooie woestijn met prachtige rotsen en rood zand. De Sahara in Tunesië is er niks bij hahah. Nee grapje, dat blijft ook nog altijd een geweldige ervaring maar dit was ook heel mooi! Eenmaal terug in het camp hebben we allemaal een dutje gedaan, reizen is vermoeiend. Later op de dag was het tijd voor een ritje op de kameel! Ik had er dan wel geen goeie ervaringen mee maar dat is al weer 8(?) jaar geleden dus het was tijd voor een nieuwe ervaring. Nog altijd even kut, kamelen zitten niet comfortabel en ik denk dat ze dat nooit zullen doen. Had medelijden met moeders die 4(!) dagen op een kameel door de woestijn aan het trekken was.. We gingen voor de zonsondergang maar dat was een beetje een teleurstelling. Even verderop waren ze weer een film aan het maken waardoor we niet naar het goede zonsondergang punt konden gaan en hebben we geen geweldige ervaring gehad. Het was alsnog wel grappig maar vooral mede dankzij de leuke groep!

Het was een pittig dagje en 's avonds hebben we kunnen lachen om 4 senioren Zuid-Koreanen die 5 flessen whisky mee hadden genomen, die hadden er zin in! De volgende dag ging iedereen door naar Aqaba en was ik, voor het eerst, echt even helemaal alleen. Klinkt super zielig maar het was echt heerlijk. Na 8,5 maanden solo backpacken door Azië kan ik echt genieten van het alleen zijn. Nu was het wel ietsjes anders omdat ik in de woestijn ook precies niks van bereik of internet had, enkel een boek en mijn traveldiary. Ik besloot om maar een stukje te lopen, tot ik ergens ineens super goed bereik had, boven op een rots. Daar heb ik uiteindelijk 3 uur lang gezeten en genoten van het uitzicht, en jullie jaloers gemaakt met mooie foto's natuurlijk. 's Middags waren er nieuwe mensen in het camp waar het weer best gezellig mee was. Ik denk dat ik dat nog het meeste mis als ik thuis ben, het spontane contact met mensen. Vooral hier in Zeeland is er best veel groepjesvorming en is het lastiger om zomaar contact te maken met mensen en daarom mis ik een bepaalde socialiteit..

MAAR, we gaan verder over Jordanië! Hoe prachtig en fijn de Wadi Rum ook was, ik keek de hele vakantie al uit naar Aqaba. Niet omdat ze daar een McDonalds hebben hoor, maar voor het duiken! Ik heb echt mijn nieuwe hobby gevonden, ik doe graag moeilijk he. We kwamen rond de middag aan en ik moest nog even wachten met inchecken, toen ben ik maar weer wat gaan rondslenteren. Wat een toeristische stad, man man man! En oke, ik maakte dan wel een grapje over de McDonalds maar na 4 dagen enkel water en thee te hebben gedronken was ik wel toe aan een goeie cola, dus op naar de mac! Daarna heb ik nog even op het strand gezeten en naar Israel getuurd, gek idee dat je zo dichtbij een ander land zit. Maar Israel moeten we bewaren voor een volgend avontuur! Ook gelijk even een duikshop opgezocht en gelijk wat duiken gepland voor de volgende dag, zin innn!

's Avonds met Yann de Fransman afgesproken en samen een hapje gegeten. Eigenlijk ook niet omdat we bijna al ons eten aan de straatkatjes hebben gegeven, maar ach. Het idee dat we normaal eten hebben gegeten helpt al heel veel. Was de falafel en kip wel een beetje beu aan het raken, oeps.
Maar ja, de volgende dag moest ik vroeg op, zoals gewoonlijk, maar dit keer niet voor een hike maar voor een paar duiken! Het was heerlijk.

Gewoon dat moment als je na een tijdje weer naar beneden zinkt en de wondere onderwater wereld kan beschouwen, beste gevoel ooit! De duiken waren leuk maar niet super spectaculair, het koraal was heeel mooi maar er was niet al te veel zeeleven. Wel weer wat nudies gezien waar je mij heeel blij mee maakt dus dat maakte veel goed. En een nudie is een zeeslak, no worries. Vaak moeilijk om te spotten maar ze zijn heel leuk. Ik was weer helemaal happy en besloot om gelijk nog twee duiken bij te boeken voor de volgende dag. Aangezien we om 16:00 de bus naar Amman hadden kon dat makkelijk. Deze duiken gingen we naar een vliegtuigwrak en een tankwrak, weer twee hele gave duiken en een geweldige afsluiter van een topvakantie! Maar uiteindelijk was het toch echt tijd om weer naar Amman te gaan om de volgende dag terug naar Nederland te vliegen. Het was een prachtige vakantie en we kijken er beiden vol plezier en een beetje heimwee naar terug. Jordanië is een echte aanrader voor een avontuurlijke vakantie.

1. Kitty:
    17 december 2018
    Super leuk nog een "cadeautje" achteraf te lezen van jullie reis
  2. Tante syl:
    18 december 2018
    Het klinkt geweldig meis weer een ervaring rijker
    Benieuwd naar je volgende bestemming
    super leuk dat je dit met je ma hebt kunnen doen
    Mooie herinnering weer erbij
    🧡you
  3. Ada:
    Dank je Mika!
    Je hebt het weer leuk beschreven!
    Goede reclame voor Jordanië!
  4. Lisan Traas:
    18 december 2018
    Het was geweldig en je hebt het prachtig omschreven. En ja.. Ook ik was even blij met de Mac Donald's na 4 dagen geen koffie want die waren we vergeten op kamelen tocht.. Hoe lekker is een bakje dan!! We hebben er zeker een prachtige herinnering erbij.. 🤗😘
  5. Chistina:
    10 januari 2019
    Hoi Mika.
    Ik ben wel een keer in israel geweest maar je hebt mij nu ook wel enthousiast
    Gemaakt voor een bezoek aan Jordanië
    Maar in de winter maanden zoek ik eerst de warmte op.
    Dus overweeg weer een vakantie in Thailand
    .heb je nog geld en zin over ga dan lekker met me mee.
    Even bellen 06 290 537 34
    Groetjes