Westkust Thailand part 1

11 maart 2018 - Tambon Ko Tao, Thailand

Ik denk dat ik jullie iets te veel zon heb opgestuurd want ik zit al 2 dagen tussen de tropische regenstormen, laatste keer dat ik het doe dus 😛 niet dat ik iets te klagen heb, ik zit op het mega geweldige Koh Tao! Echt een hele toffe plek, maar daar schrijf ik zo over!

Na Koh Kood stond echt een vet lange rit op de planning; het duurde 29 uur voordat ik op Koh Samui was, my god dat was een vermoeiende rit! Natuurlijk nog met de tussenstop in Bangkok om mijn geliefde Teva's op te halen, niet dat ik ze gebruik nu maar you never know. Het was eigenlijk geen slechte rit, voordeel van het mega-toerisme hier is dat bussen ook een stuk meer comfortabel zijn. In iedergeval geen kippen in de bus, zoals ik ondertussen gewend ben. Tot aan Bangkok zat ik met een stel waar ik ook een dag mee was gaan snorkelen in Koh Kood dus dat was wel gezellig. Vanaf daar werd de reis interessant... Na wat tijd vertoeft te hebben in het hostel in Bangkok was het tijd om een Grab (taxi zoals Uber) te bestellen om daar het busstation te gaan. Deze deed er ineens een kwartier over om bij het hostel te komen ipv de gebruikelijke 5min dus dat was wel een beetje zuur, al helemaal gezien het verkeer in deze stad, in 1 woord; chaos. Het is hier slim om 30min voor vertrektijd aanwezig te zijn omdat ze nooit echt volgens de tijden rijden en het altijd 'even' zoeken is. Toen ik op het busstation aan kwam had ik nog 10 minuten en als je er dan achter komt dat het een gevalletje Schiphol is, leuk. Echt bizar gewoon hoe groot het daar was en natuurlijk niks in het Engels, zelfs de bedrijfsnamen niet. Nadat ik naar 3 verschillende hokjes gestuurd was en EINDELIJK de goeie vond had ik nog precies 3 minuten om vanaf daar de bus te zoeken, avontuur nummer 2. Maar ik moet zeggen, de bus was geweldig! Massagestoel, no joke, een schermpje met de nieuwste films (oa Transformers dus deze fanaat was enorm blij) dus ik kon goed bij komen van mijn stress-ik-ga-de-bus-missen moment. (Ohja de bus vertrok 20 minuten te laat, ik was uiteindelijk ruim optijd natuurlijk)

Na dus een prima nacht ging ik via Surat Thani door naar Koh Samui om het visum te verlengen. Voor de Temptation Island fans onder ons, dat is daar dus opgenomen. En wat denk je? Wil ik een scooter huren en leg ik uit dat ik mijn paspoort niet af kan afgeven want he die heb ik nodig natuurlijk, bleek het een feestdag te zijn dus het was dicht 😭 wel lekker bijgeslapen daarom! De volgende dag was het een nieuwe poging en ze lieten me nog 30 dagen extra blijven, anders was ik hier niet meer natuurlijk 😛
Koh Samui zou ik verder ten alle tijden vermijden; gi-gan-tisch toeristisch (aka duur) en er is echt niet veel te doen. Er zijn wat tempels en een scooter huren was wel leuk maar dat is het ook wel weer, ik heb veel op het strand gezeten daarom wat ook niet verkeerd is, maar na een paar dagen was het tijd voor Koh Tao waar ik nu al weer een week zit.

Zodra ik bij mijn hostel aankwam vond ik het al tof, hele leuke sfeer en de eigenaressen waren echt schatjes. Ik kan mezelf nu ook een echte pro noemen in het motorrijden hier, ik heb de meest bizarre wegen overleefd met iemand achterop, best wel trots!! Maar wat de meeste mensen hier op Koh Tao doen is hun Padi halen; je duikbrevet. Dat stond bij mij ook op de planning dus woensdag begon ik met de Open Water course, 2 keer bijna opgegeven want goddomme dat was echt zwaar soms. Je moet dus oa je duikmasker met water vol laten lopen en dan weer leeg krijgen, onder water ja, en ook zwemmen zonder masker. Dat laatste ging prima maar zodra ik dat masker terug op had kon ik niet meer ademen. Zwaar irritant als je 12 meter diep op de bodem zit kan ik je vertellen, maar we hebben alles overleefd en heb de open water dus ook gehaald! Morgen begin ik met de Advanced want duiken is enorm tof! Wish me luck 😘👀

Ohja en het beste van deze week was toch wel dat ik een zak drop en stroopwafels heb gekregen, Nederlanders zorgen nog wel voor elkaar zo aan de andere kant van de wereld 😛

Nu gaat deze oma slapen want morgen wordt weer een lange dag, ajuu en liefs vanuit Koh Tao