Kratie & Mondulkiri

16 december 2017 - Krong Saen Monourom, Cambodja

Weer even een update! Vandaag was mijn laatste dag in Cambodja en ik heb mijn tijd hier zeker goed afgesloten!

Na Siem Reap ben ik doorgereisd naar Kratie, een klein stadje bij de Mekong rivier. Het stadje is nog niet zo populair bij reizigers, vooral omdat er ook niet zo veel te doen is. Zonde, want de mensen zijn enorm aardig! Toen ik aan iemand vroeg voor de pharmecy bood ie gelijk aan om me er heen te brengen, omdat ie bang was dat ik onwel zou worden onderweg! Zo lief!! Verder heb je hier en 20km verderop de beste kans om de Irrawaddy rivierdolfijn te spotten. Veel zijn er niet meer over, het is een bedreigde soort die steeds meer verdwijnt. Helaas heb ik ze zelf niet gezien, ze zijn enorm mensenschuw en de andere optie was een beetje prijzig 😅 Ik kan ze in Laos ook nog spotten als ik geluk heb!
Wat ik wel heb gedaan in Kratie, is samen met een meisje uit m'n dorm een bootje naar een eiland in de rivier genomen en daar een fiets gehuurd. Ja ja, ik heb na een jaar weer eens gefietst! Best wel trots op mezelf 😛 helaas was ik nog niet helemaal beter en viel het wat zwaar, maar ik heb zeker genoten! Alles op het eiland was zo terug in de tijd! Het is een landbouw eiland en ze doen het meeste met paard of koe, op het eiland zijn geen vierwielers te vinden.. Enkel fietsen, wat scooters en een paar gekke trekkers met 2 wielen.

Zoals de rest van Cambodia waren de locals enorm aardig, vooral de kinderen zijn om op te vreten. (Ja, ik begin kinderen leuk te vinden) overal waar je komt word je enorm enthousiast begroet door de kinderen, en hun ouders natuurlijk. Ik ben van dit land gaan houden! Maar na 3 weken en heel wat dollars verder, (Cambodja is best duur vergeleken met Vietnam) is het tijd om naar het volgende avontuur te gaan.

Ik heb mijn tijd hier heel goed afgesloten in Mondulkiri, ik ben hier iets langer gebleven omdat het heerlijk in de natuur is en ik nogsteeds niet 100% was. Absoluut geen straf hier 😛 het is gelegen in de jungle, natuur genoeg dus! Na weer op kracht gekomen te zijn had ik de moed verzameld om een scooter te huren en zelf de watervallen te bezoeken.. Ik heb er maar 1 aangedurfd, de weg hier is dramaaa 😂😅 ook op die weg ben ik meerdere keren onderuit gegaan; kiezels in een bocht die ook nog eens op een helling is, is geen goeie combo, maar ik heb het overleefd en de scooter ook. Het was ongeveer een uur rijden door de slechte weg maar het was zooo prachtig! Op de terugweg ben ik even gestopt bij wat ze hier het sea forest viewpoint noemen; uitzicht over de jungle maar het lijkt net de zee omdat het eindeloos door gaat. Ik kreeg gelijk een warm biertje van wat locals aangeboden, m'n nieuwe vrienden!

Maar vandaag was toch wel het hoogtepunt; een dagje naar het elephant sanctuary 🐘 Mondulkiri is de provincie waar de meeste olifanten worden gebruikt, en waar je dus ook de sanctuaries vindt. Tijdens mijn bezoek aan Angkor Wat zagen we enkele olifanten die gebruikt werden voor toeristen-ritjes, afschuwelijk! Ik kan het niet vaak genoeg zeggen; OLIFANTEN ZIJN NIET OM OP TE RIJDEN!!!! ZE WORDEN VERSCHRIKKELIJK BEHANDELD!!! Dus doe maar gewoon niet. Ook niet voor die kekke vakantiefoto.
Maar, een sanctuary is dus eigenlijk een rustplaats voor olifanten die gered zijn van hun verschrikkelijke leven, waar ze weer lekker in de jungle rond kunnen lopen en kunnen genieten. Helemaal vrij zullen ze nooit meer zijn, dat kunnen ze gewoon niet meer. Maar dit is een perfecte oplossing. Degene waar ik naar toe ben gegaan wil ook fokken met olifanten, omdat ook hun steeds meer uitsterven hier. Tegelijkertijd redden ze de jungle; ze huren een stuk af. De jungle hier wordt steeds meer gekapt voor hout.. Eigenlijk een win-win situatie dus.
Vandaag heb ik geholpen met het voeren en wassen van de olifanten, 5 in totaal en ieder met een eigen verschrikkelijk verhaal. Het was enorm gaaf om te doen! Wat een prachtige beesten zijn het toch ook..

Buitenom de olifanten heb ik wat prachtige toekans gespot en nog meer mooie vogels, het was magisch! Een dag die ik zeker niet snel zal vergeten.. En dus de perfecte dag om mijn avontuur hier in Cambodja mee af te sluiten. Morgenochtend vertrek ik naar Laos, wat al een heel avontuur op zich zal worden 😂😛

Ik zal snel alle foto's uploaden, het zijn er weer genoeg!
Liefs van jullie avonturier

1. Oma Corry:
    geweldig verhaal weer Mika en veel plezier in Laos !!! XXX
  2. Ina:
    16 december 2017
    Geniet in laos wat een mooi avontuur toch
  3. Ada:
    16 december 2017
    Goed van je dat je zo betrokken bent en blijft met alles wat leeft!!!
    Grandioos avontuur maak je mee!
    Het is leuk om door jou ogen die landen te leren kennen. Groetjes dappere nicht!😘
  4. Tante syl:
    Mooie belevenissen weer
    Geniet nog maar en poosje hoor
    Maar wel terug komen he😃
  5. Lisan Traas:
    17 december 2017
    Wat geniet ik van je foto's en vooral de filmpjes van de olifant waren zooo mooi en ontroerend!!! Wat ben je bevoorrecht dat je dit allemaal mag meemaken! Zorg goed voor jezelf meiske! 😘