De eerste indruk van Borneo

9 mei 2018 - Kuching, Maleisië

Ik denk dat ik in mijn hele leven nog nooit zoveel heb gevlogen als dat ik de komende maanden ga doen; jaja we zitten weer in het vliegtuig! Ik had de keuze tussen een helse 15 uur durende busrit of een uurtje met het vliegtuig voor de zelfde prijs, bennie gek natuurlijk 😛✈️ (ohja ik betaal precies €25 incl ruimbagage)

Ik zit ondertussen al weer een weekje op Maleisisch Borneo en de eerste indruk is goed! Natuurlijk is het meeste gewoon hetzelfde als in Maleisië; alcohol & sigaretten zijn duur, varkensvlees is zo goed als niet verkrijgbaar en de mensen zijn enorm lief. Vorige week woensdag vloog ik van Kuala Lumpur naar Kuching, al een heel avontuur! KL is en blijft een wereldstad, het duurde al bijna 2 uur om van mijn hostel naar het vliegveld te gaan met de metro & trein. KL heeft wel een fijn vliegveld; alles is duidelijk en gaat bizar snel. Ja of je heet Mika en loopt het hele vliegveld 3 keer over omdat je een bordje met je gatenummer gemist hebt 😂

Eenmaal in Kuching aangekomen zag het er al goed uit met een aantal mooie bergen in de verte. Wel was het even wennen want deze doos had niet verwacht luxe gebouwen & shoppingmalls op elke hoek van de straat te zien. Je zou je ook maar inlezen over de plekken waar je heen gaat natuurlijk, not.. (want Borneo is jungle toch?) Maar net als de rest van Maleisië komt Kuching ontwikkeld over en vooral schoon. Mocht ik het nog niet eerder vermeld hebben; Maleisië is het schoonste land waar ik ben geweest. Elke straat heeft minimaal één prullenbak inclusief asbak. Is wel wat anders dan in Vietnam of Thailand 😱

Wat jullie misschien wel hebben meegekregen via Facebook heb ik weer prachtige dingen gezien hier. Normaal houd ik niet zo van grotten (rotsen, donker, stinkt) maar deze was echt prachtig en gigantisch groot! Ik denk dat dit de eerste keer was dat ik een grot met flora heb gezien. Ze noemen het de Fairy Holes Cave & ik kan begrijpen waarom; het kan zo uit een sprookje komen!
Wat me wel opvalt is dat overal flink achterstallig onderhoud is. Misschien dat het hier laagseizoen is waardoor ze alles een beetje laten doen maar alsnog (nog een gevalletje misschien moet ik me gaan inlezen over Borneo) Een groot deel van de grot was afgesloten omdat de houten boardwalk zo verrot was dat overal gaten in zaten of dat je er elk moment door kon zakken; dat wil je niet in zo'n donkere, diepe grot. Dit mietje heeft het vooral dus ook niet geprobeerd.. 👸

Maar het achterstallige onderhoud was niet enkel daar; ook in het Wildlife centre was bijna alles gesloten (hike-trails, bloementuinen, gallerij) eigenlijk was enkel het Orang Oetan gedeelte open. En ja hoor; we hebben maar liefst twee mannetjes gespot! Enorm gave beesten, al had ik nooit verwacht dat ze zo harig waren. Maar ik zal toegeven; de enige Orang Oetan die ik in m'n leven heb gezien is in de films van Planet of the Apes. 😅
Maar dat maakte het dus extra gaaf om ze voor het eerst in het wild te zien!

Ik heb ook nog een andere aap voor het eerst gezien; de neusaap. Wat zijn ze lelijk, en dan worden ze nog the Dutchman genoemd ook.... Ben anders zeer tevreden met mijn wipneus!
Maar dit was gisteren toen ik in het Bako National Park was. Enorm mooi park, wel een beetje duister op een aantal plekken.. Als in Jurassic Park praktijken (kinderangst) Er zijn ook een aantal mooie bountystranden maar je mag er absoluut niet zwemmen omdat er krokodillen zitten. Je raad het al; ik had "jouw bil is een krokodil, hap hap in je krokobil" of ergens in die richting in mijn hoofd. Loop je dan door de jungle met dat lied in je kop 😫
Was wel weer lekker strugglen op flipflops, de wond op mijn voet is EINDELIJK dicht en bijna helemaal weg. Om niks te overhaast te doen wil ik liever nog geen dichte schoenen aan maar ik wilde wel hiken.. keuzes keuzes......
Buitenom een paar rare blikken van andere hikers is alles prima verlopen. Niet gebeten door een krokodil of agressieve aap, niet gevallen en alle hikes gehaald (zeekoeconditie)

Vanaf het moment dat ik in Kuala Lumpur aan kwam wilde ik één ding doen; naar de bioscoop gaan.. 2 weken later ben ik dan eindelijk geweest naar de Avengers! Ja slechte fan om pas zo laat te gaan maar damnnnnn???? En nee ik heb hier geen spoedcursus Maleis voor moeten nemen; net als in Nederland is alles in het Engels met ondertiteling. Vandaar dat ze hier ook zo goed in Engels zijn!

Het wordt tijd om dit verhaal af te sluiten, we gaan al weer landen. En nee ik type niet zó langzaam, dit was gewoon een bizar snelle vlucht. Het enige wat ik tot nu toe uit mijn raampje heb gezien is groen; goed teken!
Ohja ze zijn hier wel een tikkeltje makkelijker bij de tassencheck; 1,5 liter water mag zo mee, evenals m'n ehbo-tasje incl schaartjes

Nou ajus met de paraplus, houdoe en bedankt maar weer voor jullie belangstelling in mijn leven!

😛😘

1. Bianca:
    9 mei 2018
    Super verhaal weer! Je geniet met volle teugen.....
    Gewoon doorgaan is mijn advies🤗
    💋
  2. Ina:
    9 mei 2018
    Blijf genieten wat een mooie levenservaring
  3. Tante syl:
    9 mei 2018
    Weer een heleboel leesvoer en plezier en grappen en ervaringen rijker van je
    Trots op jou je doet het zo goed en wees blij dat je Mika heet je eigen unieke zelf iets om trots op te zijn
    Dikke knuffel en we spreken elkaar weer
    Morgen zit ik in ✈️✈️✈️ 24 mei weer terug
    Hondjes zitten op Yerseke
    Poezen bij de buurtjes
    Zus en ik straks op Aruba
    Effe bijtanken van alle spiralen in het leven en dan volle kracht voor uit💃
    Levensmotto meis geef nooit op maak elke dag nog mooier en beter voor jezelf en lukt het vandaag niet dan lukt het morgen vast wel 😘😘😘😘
  4. Lisan Traas:
    9 mei 2018
    Ik sluit me volledig aan bij het verhaal van Syl. Je mag enorm trots zijn op jezelf! (Buitenom haar vakantie dan, ik luier verder aan de Costa spreeuwehof zeer tegen mijn zin! 😜) Nog 2 maanden...Ben zoo benieuwd hoe je het hier weer zal vinden. Gelukkig is het hier nu ook een beetje zomers groen inmiddels. De 2 huistijgers zullen je met open klauwen ontvangen en deze huisbaviaan zal van vreugde een rondje dansje doen! 😉😂 Dikke kus! 😘😘
  5. Oma Corry:
    9 mei 2018
    Fijn dat je zo blijft genieten van alles wat je beleeft ,dat pakken ze je nooit meer af !! Bedankt weer voor het mooie verhaal liefs en knuffel ,oma
  6. Gert:
    👍👍