Off we go again

30 november 2019 - Sydney, Australië

Jaja daar is tie hoor, mijn eerste reisblog over Sydney! Ik zit nu 2,5e week hier en het voelt eigenlijk al veel langer.

Maar laten we bij het begin beginnen 😁

Maandag 11 november was het zo ver en begon de reis dan toch echt, eindelijk. Ik zal jullie maar niet lastig vallen met alle kopzorgen die ik voorafgaand heb gehad, maar verzekeringen zijn vervelend, heel vervelend.

Mijn vluchtschema was als volgt; Amsterdam -> Londen, Londen -> Kuala Lumpur & Kuala Lumpur -> Sydney. Het begon al goed met een half uur vertraging maar verder had ik echt niks te klagen! Elke vlucht was de stoel naast me vrij dus heb redelijk kunnen slapen, op elk vliegveld was wel een bar, koffie-tentjes & een rokershok dus ik heb me overal prima weten te vermaken. In totaal duurde de reis van Amsterdam tot aan Sydney zo'n 35 uur, even doorbijten maar dan ben je wel aan de andere kant van de wereld voor een 'klein' prijsje. Ik had namelijk een koopje van €400 voor een enkel ticket inclusief bagage, kun je ook een designer tas van halen, ligt maar net aan je interesses 😛 heb trouwens geen last gehad van de bosbranden tijdens de vluchten, ook niks vanuit mijn raampje (ja echt geluksvogel altijd) kunnen zien.

Eenmaal aangekomen op het vliegveld in Sydney was ik voorbereid op een lange tijd bij de douane, misschien kijken jullie ook wel eens "Border Security" dan snap je wel hoe het er aan toe kan gaan in Australië. Ik kreeg door dat programma de indruk dat ze enorm streng waren, dat viel allemaal wel mee! In het vliegtuig kreeg ik al een vragenlijst die ik zo goed mogelijk probeerde in te vullen & daardoor ook best wat heb lopen krassen, hebben ze niet eens naar gekeken. Nu vraag je je misschien af wat voor vragen het dan waren, onder andere of dat je grond aan je schoenen kon hebben van zoetwatergebieden zoals een sloot. Ik heb mijn hardloopschoenen mee (geen grap, goeie voornemens zegmaar) en er was een kans dat daar nog grond aan zat, dus dan zeg je maar ja. Ook willen ze alles over je etenswaren weten en of je bijvoorbeeld in aanmerking bent gekomen met een boerderij/boerderijdieren in de afgelopen 30 dagen. Over het algemeen vielen de vragen me wel mee maar ik kan begrijpen dat mensen verkeerde antwoorden invullen. Door mijn bekraste briefje was ik dus uitgegaan van het ergste en had ik een heel interview verwacht maar het was juist het tegenovergestelde 😂 blijkbaar was er een controlebalie gesloten en om lange rijen tegen te gaan gingen twee dames rond en vroegen naar je antwoorden en ze waren zo laks! Ik heb alles in 3 zinnen uitgelegd en kreeg een stempel dat ik gelijk naar de uitgang mocht, geen TV-momentje voor mij 😛

Eenmaal buiten was het allereerste wat ik zag een blauwe hemel en een gigantische kerstboom. Welkom in de zomer! Mijn hostel was ongeveer een kwartiertje met de trein, ook het OV werkt hier top. Eenmaal in het hostel aangekomen was het nog even wachten tot ik kon inchecken en eindelijk een douche kon nemen, na zo'n lange reis voel je je behoorlijk goor kan ik je vertellen 😅 Dezelfde dag ben ik gelijk langs de bank gegaan voor een pas en bank account, om 16:30 ben ik in slaap gevallen tot 7:00 de volgende ochtend. Voordeel was wel dat ik mede daardoor geen jetlag heb gehad! In het eerste hostel ben ik een weekje gebleven, het was wel oke maar absoluut niet sociaal. De hostels in Azië zijn super gezellig en iedereen praat met elkaar, mede omdat bijna iedereen solo reist en uit alle uithoeken van de wereld komen. In dit eerste hostel zaten voornamelijk groepjes en zo belachelijk veel Duitsers & Fransen, niet normaal. Uiteindelijk heb ik echt wel leuke mensen ontmoet maar het hostel waar ik nu zit is echt helemaal geweldig. Iedereen is sociaal & praat met elkaar, al ben je met 4 Italianen dan spreken ze gewoon Engels, heerlijk! Op het moment slaap ik in een dorm met 8 bedden en jawel, ik ben het enige meisje. Gelukkig heeft nog niemand gesnurkt, maar ze weten ook allemaal dat ik dan met kussens ga gooien 😉

Ik ben nog niet veel buiten het centrum geweest, wel heb ik een enorm mooie coastal walk gedaan met twee Nederlandse meiden. De stranden zijn echt heerlijk hier en zwemmen kan ook prima. Wat me vooral op valt is dat Sydney een hele rustige stad is, niet te veel lawaai en iedereen is heel easy-going. Laatst besloten we om met een groepje naar een rooftopbar te gaan en blijkbaar waren daar twee privefeesten, was niks gezegd dus wij stonden er rustig tussen 😅 uiteindelijk kwam de vraag waar we Simon van kende en toen kwamen we er dus achter. Simon maar even gefeliciteerd en een gezellige avond gehad met zijn vrienden haha 😛 Verder natuurlijk het Opera House & de Harbour Bridge gezien en wat meer basic toeristen dingen, één avondje uit geweest en dat was wel een gekke club! Meerdere verdiepingen & zelfs een zwembad op het dak! Buitenom het sightseeing ben ik vooral bezig geweest met het zoeken van een baan, die heb ik dus nog niet. Als je hier in Australië in de horeca wilt werken moet je een speciale cursus doen, RSA (Responsible Service of Alcohol) voordat je aan de slag kunt. Ook moet je dus een Tax File Number hebben en om aan de cursus te kunnen beginnen moet je een studentennummer hebben (officieel weer student dus 😛)

Over het algemeen hou ik mezelf wel lekker bezig dus, afgelopen woensdag heb ik de RSA afgerond en ben nu dus op het gemakje voor een baan aan het kijken maar even vakantie hebben is ook wel fijn! De prijzen vallen me opzich nog wel mee, enkel accommodatie is duur en roken natuurlijk ook, toch is het nog niet gelukt om te stoppen 😂 om jullie een idee te geven:

€1 is $1,60

• Kopje koffie; $2-$3 maar in mijn hostel is het gratis (perfect)
  • Sigaretten 20st; $24 - $30, per winkel verschilt dit heel erg dus wel belangrijk om eerst ff de prijs te vragen
  • Nacht in een hostel; $28-$35
  • Biertje in een pub; $9
  • 6-pack bier in de slijterij; $15 met aanbieding of $20-$25 zonder
  • Fles wijn; $5
  • Boodschappen; voor een paar dagen basic eten kom ik meestal rond de $20 - $30 uit, ligt er aan waar ik zin in heb en wat ik op een dag doe. Ook heeft dit hostel gratis ontbijt en op woensdag gratis pizza & op vrijdag gratis bbq, scheelt ook weer!
  • Kraanwater smaakt soms een beetje naar zwembad maar is prima te drinken, je raakt er aan gewend
  • OV; meestal kost een kort ritje (trein/bus) tussen de $0,50 en $2,50. Het maximale per dag is ongeveer $17 en daarna is het gratis. Op zondag is het maximale $2,80 en daarna gratis

Maar ja tot nu toe gaat alles dus helemaal prima, volgende week vind ik hopelijk een baan en dan gaat het echte leven weer beginnen! Ik heb trouwens nog geen enge beesten gezien, alleen veel kakkerlakken, ratten, kaketoes en een paar gekke vogels 😛 De vleermuizen zijn hier wel gigantisch maar juist mooi om te zien! Rond zonsondergang vliegen ze allemaal uit en geeft een mooi beeld vanaf onze rooftop. Van de branden hebben we buitenom de luchtkwaliteit niet veel last, mede omdat we aan de kust zitten. Soms is de lucht erg bevuild en is het zicht heeel slecht maar we leven nog. Voorlopig ben ik dus nog wel van plan om hier te blijven!

Voor nu laat ik het hier even bij, mocht iemand nog vragen hebben stel ze gerust 😉

Kusjes van mij 😘

1. Tante syl:
    30 november 2019
    Fijn om te lezen dat alles weer vlotjes en vooral gezellig verloopt Mika
    Die baan komt er let maar op
    Als je wilt kun je alles
    Heel veel plezier en reisgenot en ik kijk uit naar je volgende verhaal
    Dikke knuffel van ons 🥰🍀
  2. Kees van Eck:
    30 november 2019
    heel leuk om dit allemaal te lezen Mika,en ik wens je veel succes met het zoeken naar een leuke baan.
  3. Oma Corry:
    30 november 2019
    Lieve Mika ,wat fijn om weer wat van je te horen .Leuk verhaal weer ,ik hoop dat je snel werk vind wat je leuk vind .Zorg goed voor jezelf en heb een fijne tijd daar ,denk aan je !! veel liefs ,oma
  4. Ruby:
    We missen je! 🥰
  5. Lisan Traas:
    30 november 2019
    Leuk verhaal Miek! En hopelijk snel een baantje maar dat komt wel! Dikke kus! 😘😘
  6. Ada:
    30 november 2019
    Dat was weer een gezellig geschreven verhaal Mika.
    Fijn dat je het zo naar je zin hebt.
    Geniet er met volle teugen van.
    Heel veel groetjes van je tante uit Schiedam
  7. Bianca:
    Veel plezier in Sydney! Komt vast wel goed😉
    Succes met het vinden van een baan! Tot de volgende blog👌
    Dikke 💋
  8. Ina:
    30 november 2019
    Gezellig om te lezen je verhaal geniet van je tijd daar en hopelijk snel een baan
  9. Tini van de Guchte:
    30 november 2019
    Leuk om je verhaal te lezen ! Succes met het vinden van een baan! Zie al uit naar je volgende verhaal 😃echt leuk om he te volgen 😘
  10. Jan Verhelst:
    1 december 2019