Laos; part 1

8 januari 2018 - Thakhek, Laos

Ik heb moeite om mijn ogen open te houden maar wil toch echt even schrijven(typen) over de afgelopen weken hier in Laos. Ondertussen ben ik er al 3 weken en waauw, wat een land! Het is geweldig; de natuur, de mensen, de sfeer en het eten.. Ik ben een beetje verliefd aan het worden op dit prachtige land.

Mijn eerste stop was Don Det, onderdeel van de 4000 islands. Ik was van plan om er een paar nachten te verblijven, zoals op elke plek, maar dat werden er 9 😅 Het was een drama om er te komen, lekkere curruptie bij de grens, maar ik heb wel leuke mensen in de bus ontmoet waar ik dus ook mee in het hostel zat. Uiteindelijk hadden we een ontzettend leuke groep en heb ik dus ook kerst gevierd op het strand. Geweldig feest 😛 het eiland zelf is lekker simpel, basic en rustig. Goed om te chillen en vooral weinig te doen. Een fiets huren en het eiland ontdekken, voetballen met de kinderen, watervallen bezoeken en kayakken zijn de tofste activiteiten. Ook heb ik eindelijk de Irrawaddy dolfijnen gezien! Het was er de eerste dagen wel bizar koud, zo'n 9 graden in de nacht.. Slapen met 2 broeken, 2 dekens en 3 shirts was nog koud 😂 Maar na 10 dagen chillen, feesten en vooral zo weinig mogelijk doen, kwam Nieuwjaar aardig dicht in de buurt en dit wilde ik in het Noorden vieren.. Dus hop, 22 uur in de bus naar Vientiane, de hoofdstad van Laos.

Daar had ik na 1,5 maand eindelijk een warme douche, zooo fijn! Ik ben er maar 2 dagen gebleven want veel is er niet te doen, buitenom shoppen en naar leuke koffietentjes gaan! Het was ook meer een kleine stop om de afstanden wat korter te houden. Na Vientiane ben ik doorgereisd naar Vang Vieng, de partystad van Laos! Perfect om oud&nieuw te vieren.

Vang Vieng staat bekend voor het feesten en tuben; op een band de rivier af struinen en stoppen bij de barren aan de oever. Dit hebben wij op oudjaarsdag gedaan en ik kan totaal begrijpen dat mensen zijn omgekomen in het verleden 🤔 de stroming is soms heel sterk en er zijn flinke rotsen waar je je goed aan kan bezeren. Het was ook best creapy omdat het uiteindelijk al pikdonker was, maar we hebben het overleefd en het was een leuke ervaring! Zo heb ik ook de mensen ontmoet met wie ik Nieuwjaar heb gevierd wat ook een topfeestje was!
Buitenom het feesten heeft Vang Vieng ook een mooie omgeving, top om een fiets te huren (jaja ik word nog sportief) en lekker op verkenning te gaan. Tenzij je ketting er om de 10 meter af gaat en je onder het smeer zit 😂 maar we kijken nergens meer van op en zijn gewend om er als een zwerver uit te zien. Vooral de afgelopen dagen heb ik er als een zwerver uit gezien en ook geroken; de Thakhek loop.

Voor de Thakhek loop moest ik weer een stukje terug naar het zuiden, ik blijf heen en weer reizen! Gelukkig is er genoeg te zien. Vandaag hebben we de loop afgerond en daarom ben ik enorm moe. De Thakhek loop is een motorbike loop van zo'n 450 kilometer die normaal in 3 of 4 dagen gereden wordt. Wij deden hem in 4 dagen maar zelfs dan is het enorm pittig. Toch is het één van de beste dingen die ik tot nu toe hier in Azië heb gedaan. De loop heeft vanalles te bieden; offroad, grotten, watervallen, rivieren, meren, bergen en vooral geweldige wegen. Vaak met veel gaten er in, maar lekker slingerende wegen door de bergen met geweldige uitzichten. Ik had een automatische gehuurd die ongeveer 90 km/uur ging en echt een topding! Heb er veel plezier mee gehad. Ook onze 'gang' was gezellig, dat is een groot onderdeel wat deze activiteiten zo leuk maakt. Ik heb bijna geen woorden voor hoe geweldig deze laatste dagen waren, de foto's zullen genoeg zeggen! Dit is ook waarom ik Laos zo geweldig vind, het heeft zo veel te bieden! Gisteren hebben we niet zo veel kunnen doen buitenom de Konglor-grot bezoeken. Een grot van zo'n 7,5 kilometer lang waar de rivier door gaat. Bootje huren, hoofdlamp op en gaan 😛 je moet er niet claustrofobisch voor zijn of bang in het donker, er is geen licht buitenom de kleine hoofdlamp die je hebt. Toen we halverwege waren en even buiten de grot kwamen, begon het te regenen.. Toen we uiteindelijk klaar waren met de tocht was het aan het gieten en konden we eigenlijk geen kant op.. Toen het wat minder werd hebben we snel een guesthouse gezocht en wat bijgeslapen van de afgelopen dagen, iedereen was kapot.. De gehele dag heeft de regen aangehouden en konden we dus ook niet verder rijden, als je de foto's/filmpjes van de weg ziet zul je begrijpen waarom 😅
Daarom moesten we vandaag zo'n 180km rijden, ik heb nog nooit zo veel pijn in m'n kont gehad 😂 Grootste tip; doe geen wit shirt aan en neem voldoende kleding mee. Vanavond gaat een vroegertje worden, morgen gaan we weer naar Vientiane om m'n visum te verlengen.. Want ik moet en wil nog zo veel zien van dit land en m'n visum vervalt de 16e al.. Wie weet ga ik hier nooit meer weg 😛

Dit was de update tot nu toe over Laos, ik ga, als de wifi het toelaat, ook de foto's en video's uploaden dus houdt het in de gaten!

1. Ina:
    8 januari 2018
    Lekker genieten maar wel terug komen hoor naar je moedertje onvergetelijk
  2. Tante syl:
    8 januari 2018
    Fijn om te lezen dat je zo geniet
    En wat zie en leer je veel😉
    Wel terug komen hoor anders moeten wij naar jou komen🤔
    Ach ook dat kan
    Uit het oog is niet uit het 💛
    💃💋😘dikke knuffel en poten van ons allemaal
  3. Oma Corry:
    8 januari 2018
    wat een prachtig verhaal weer en wat geniet je toch veel ,ik zou bijna jaloers worden al zit ik toch het liefst achter de muziektent hoor !!!!groetjes en liefs maar weer ! XXX
  4. Lisan Traas:
    8 januari 2018
    Ben mijn rugzak aan het inpakken....😁😉
  5. Ada:
    8 januari 2018
    Het lijkt inderdaad een heerlijk land.
    Als je er blijft, kun je misschien een b&b beginnen. Dan kom ik zeker logeren!😎😘
  6. Brittney:
    8 januari 2018
    Echt heel gaaf om dit allemaal te lezen miek!
    Heel trots en geniet er lekkef van meis
  7. Lbreel:
    16 januari 2018
    Geweldig, ik zou dat willen mee maken! Ik heb veel van de wereld gezien en dit kan er nog wel bij!!! groet, leo