2017; mijn jaar

26 december 2017 - Don Det, Laos

Ondertussen ben ik al weer twee maanden onderweg en wat is het snel gegaan! Het voelt alsof ik nog maar een paar weken onderweg ben!
In deze twee maanden heb ik veel gezien, veel geleerd (wist je dat bij een ei, het eiwit het kuiken wordt en niet het eigeel) de meest geweldige mensen ontmoet en vooral de tijd van mijn leven gehad. Omdat het ook het einde van het jaar is, is het tijd voor een kleine terugblik. 2017 was zeker een jaar van verandering; hoe ik besloot te stoppen met mijn studie en te gaan reizen. Hoe ik besloot meer aan mezelf te werken en het verleden achter me te laten (ik doe m'n best😅) en vooral een jaar waar ik trots op ben.

Als je aan het reizen bent denken mensen al snel dat het gewoon vakantie is en voornamelijk luxe. Natuurlijk kan niet iedereen het doen, ik heb er daarom ook hard voor gewerkt en leef met een budget. Dit betekent vaak enkel koude douches, soms verschrikkelijke bedden en slechte hygiëne. Voor mij is het vooral een manier om mezelf verder te ontwikkelen en weer mezelf te worden. Zoals de meeste lezers zullen weten heb ik een paar moeilijke jaren gehad, ik was vooral het vertrouwen kwijt.. In mijzelf maar ook in anderen. Dit ben ik hier weer terug aan het krijgen en ik geniet enorm van alles wat ik doe. Ik word steeds zelfverzekerder en daar ben ik trots op.

Reizen in Azië is heel verhelderend, je ziet hoe mensen leven met heel weinig maar wel gelukkig zijn. Je ziet hoe vrolijk mensen zijn ondanks de gruwelijke geschiedenis die ze hebben. (oa Cambodja) Je leert een andere manier van leven, enorm simpel maar je krijgt er meer voor terug. Ik zou deze ervaringen ook voor geen goud willen missen. Al deze ervaringen heb ik vaak te danken aan de mensen die ik hier ontmoet, mensen die een plekje in m'n hart hebben gekregen. Iedereen heeft een eigen verhaal maar we hebben allemaal één ding gemeen; we hebben het veilige thuisfront opgegeven om wat meer van de wereld te zien. Om te leren. Om te leven. De één voor 3 weken, de ander voor 2 jaar, maar we doen het tenminste. We zijn open-minded en genieten er van, we leren er van.

Ik ben daarom ook enorm blij en toch ook een beetje trots op mezelf met de keuzes die ik dit jaar heb gemaakt. 2017 is zeker een jaar waar ik later op terug ga kijken. De afgelopen 2 maanden waren geweldig en ik kan niet wachten op wat de komende 7 maanden gaan brengen.

Maar safe to say, 2017 was mijn jaar!
Merry Christmas and a Happy New Year 🍻

1. Lisan Traas:
    26 december 2017
    Je mag ook enorm trots zijn op jezelf lieve dochter! Het was een grote stap en een hele moedige Ik hoop dat je vindt waar je naar zoekt maar ik denk zeker dat dat je gaat lukken. Reizen is een hele mooie manier om jezelf een plekje te geven in deze soms harde wereld. En ook al missen we je hier...het is je van harte gegund meiske. Dikke kus en op naar een hele mooie verdere tijd. En die veilige haven zal hier altijd op je wachten... 😘😘
  2. Tante syl:
    Ongelofelijk trots op jou
    Je flikt het toch maar effe
    En ook trots op je ma die van jou en Jana 2 fantastische meiden heeft gemaakt
    Open mind en niet omkoopbaar
    Deze goede eigenschappen hebben maar weinig mensen
    💛you
    En mijn deur zal altijd voor jullie allemaal open staan🍀🦋⭐️
  3. Kitty:
    26 december 2017
    Puur van hart Mika...mooi van binnen en buiten. Je kunt zeer zeker heel trots zijn op jezelf 💕
  4. Ina:
    26 december 2017
    Mooi verhaal weer en zeker zal het je leven veranderen ik wens jou alle goeds voor 2018 en geniet ervan maar pas op je zelf
  5. Oma Corry:
    26 december 2017
    Een prachtig HARTSverhaal Mika ,ik had dit ook al wat gevoeld en gehoopt ,zet dit door voor de toekomst ,dat gun ik je zo ,dikke kus ,het ga je goed weer !!!
  6. Paula van Stee:
    26 december 2017
    Mooi geschreven Mika! Ik ga je verder volgen en ik hoop dat ook de komende 7 maanden je gaan brengen wat je nodig hebt. 🤗