Het leven in Sydney: nog niet opgegeten door enge beesten

4 februari 2020 - Sydney, Australië

Omdat het al heeel lang geleden is weer even een kleine update vanuit het warme Australië! Het echte leven is ondertussen begonnen, deze meid heeft al een tijdje een baan en ook een gedeeld appartementje!

Ondanks alle gekke bosbranden en andere toestanden vermaak ik mij prima hier in Sydney. Ik ben dus nog niet weggevlucht uit de grote stad, wie weet word ik nog een echt stadsmeisje ;) Dit is mede doordat Sydney een heerlijke maar vooral rustige stad is. Tuurlijk heb je alle drukke toeristische plekken maar dat is overal, in Amsterdam ga je ook niet naar de Dam voor je rust. Ik heb een super leuke baan kunnen vinden in een cafétje genaamd Pablo & Rusty's. Ze roosteren hun eigen koffiebonen en aangezien ik een enorme koffiefreak ben had ik geen betere werkplek kunnen vinden! Niet alleen kan ik allerlei soorten koffies proeven, ik leer er ook nog eens veel over, en dat allemaal betaald ;p

IMG_20200201_075408

Ondanks dat ik al de nodige jaren ervaring heb in de horeca gaat het er hier toch allemaal het wat anders aan toe, veel beter eigenlijk:

- Ze zijn hier veel relaxter in werktijden, je mag maximaal 38 uur per week werken, daarna moeten ze je een 'overurentarief' betalen. Enige catch is wel dat als jij twee weken van 40 uur werkt en de andere weken 35, dan telt het helaas niet mee. Toen ik vertelde dat ik in de zomermaanden makkelijk 50/60 uur per week werkte verklaarden ze me voor gek.
- In de weekenden krijg je meer betaald. Zo verdien ik doordeweeks $24,36 en in het weekend $29,23 per uur. Als je in de nacht werkt krijg je nog meer.
- Het gaat voornamelijk per week hier, huur betaal je per week en je krijgt ook per week loon uitbetaald. Ik vind het een prima systeem!
- Per dag mag ik zelf kiezen of ik een kwartier pauze neem of een half uur, werk ik 6 uur neem ik meestal een kwartier, werk ik 8 uur neem ik een half uur. Werk ik een dag van 10 uur krijg ik 2 pauze's, van een half uur en van een kwartier. De tweede pauze is ook niet verplicht maar vaak wel lekker om even te zitten tussendoor.
- Waar ik werk gebruiken we geen dienbladen (vind ik soms wel jammer, kan ik minder laten vallen) en serveer je een drankje wanneer die klaar is, dat de andere drankjes nog niet klaar zijn maakt niet uit. In Nederland zouden we gelijk in paniek raken omdat we denken dat ze de rest zijn vergeten.
- Net als eten, als iemand klaar is ruim je het bord op, ook al is de rest nog niet klaar. Dit was wel even wennen en voelde voornamelijk heel raar omdat je in Nederland niet begint met afruimen totdat iedereen klaar is.

IMG_20200111_200616_440

Maar buitenom de verschillen is het wel super leuk werk. Wat vooral wennen was, was dat ik nu ook ochtenden werk en meestal tussen 06:00 en 07:00 begin. Ik ben geen ochtendmens. Het was zwaar. Heel zwaar. Maar het voordeel is wel dat ik dan eind van de middag en de avond vrij ben, genoeg tijd om eventueel nog naar het strand te gaan of andere dingen te doen. (voornamelijk Netflixen) Maar de werktijden waren wel de voornaamste reden om een eigen plekje te gaan zoeken..

IMG_20200201_075414

Zo eigen is het niet, ik deel het appartement met 8 anderen en de kamer met 3 andere meiden. Het voordeel hier van is dat ik wel nog een redelijk sociaal leven heb. Als je in hostels verblijft heb je altijd (nieuwe) mensen om je heen en altijd gezelligheid. Dit mis ik soms wel maar nu is het ook prima te doen! De mensen waar mee ik veel om ging in het hostel wonen bijna allemaal nog in Sydney dus zo nu en dan spreken we nog af voor een drankje of een dagje strand. In bijna elk hostel gaat de keuken pas om 06:00 open, dan moet ik al op m'n werk zijn dus dat ging helaas niet. Ik heb koffie nodig in de ochtend, voor dat ik de deur uit ga haha. Dus dat is wel een grote reden geweest om een appartementje te zoeken. Ondanks dat we de kamer met meerdere delen is iedereen heel stil, ik slaap dus meestal al voor 22:00 en daar houdt iedereen rekening mee & ik zorg er voor dat ik ze niet wakker maak in de ochtend. Ik woon nu op ongeveer 20/25 minuten lopen van m'n werk af dus ook zeker te doen, heb nog maar één keer de bus gepakt maar toen was het ook 38 graden ;p Prijzen zijn net als in elke grote stad; belachelijk.

IMG_20200108_211903_562

Ik betaal $200 per week, en dat voor een gedeelde kamer. We hebben wel ook onbeperkt toegang tot het zwempad en een gym, zelfs een sauna. Maar ja je kent me, goede voornemens beginnen pas in februari (of maart). En omdat het dus nog in het centrum zit betaal je ook voor locatie. Maar ach, het is niet dat ik hier jaren ga wonen ;)

FB_IMG_1577436014276

Buitenom werken en slapen doe ik niet super veel, ik werk 6 dagen per week en als het lekker weer is ga ik natuurlijk naar het strand. Verder is het veel dutjes nemen of gewoon chillen in een park, enorme activiteiten doe ik op het moment niet, mede de reden waarom ik al een tijdje geen blog heb geschreven; er is niet zo veel spannends om over te vertellen ;) Maar om jullie niet in al te veel spanning te laten zitten zal ik wat vertellen over de dingen die ik wél heb gedaan!

Sydney Harbour National Park

Een heerlijke plek om rond te lopen en leuke strandjes mee te pakken. Ook zijn er een paar geweldig mooie viewpoints over de stad! Helaas waren wij er op een enorm rokerige dag en zal je dus vrij weinig van de skyline en was alles geel.

IMG_20191204_152837

Ik heb veel van deze dagen gehad maar nu is het gelukkig veel beter! Het is best makkelijk om hier te komen met het OV en het is er zo rustig, een heerlijk toevluchtsoord dus als ik de drukte echt even zat ben. ;)

IMG_20191204_153420

Cronulla

Hier gingen we heen voor de verjaardag van een van de meiden waar ik veel mee om ging in het hostel, helaas waren de omstandigheden verschrikkelijk. Het was dat we met een leuke groep waren, anders was er echt helemaal niks aan. De lucht was geel, je kon maar een paar honderd meter verder kijken en het regende as.

IMG_20191205_145641

Toen we op het strand lagen, lag er gewoon een laagje as op ons, niet heel gezond dus. Dus is wel het ergste dat ik het heb gezien. Ook gewoon compleet verbrande blaadjes die op je dwarrelde.. Het zieligste vond ik nog wel dat de zeemeeuwen naar de as hapte omdat ze dachten dat het eten was. Voor mij was dit wel een echte wake-up call en het voelde vooral niet echt, alsof ik in een 'einde van de wereld-film' zat. Gelukkig was het een paar dagen wel weer beter.

IMG_20191205_153223

In de periode dat ik nog niet werkte deden we vooral leuke uitstapjes naar bijvoorbeeld de kerstmarkt

IMG_20191208_133953_833

of nieuwe stranden. Omdat het reizen op zondag zo goedkoop is, is dat de perfecte dag om op avontuur te gaan naar nieuwe plekjes!

IMG_20191228_134957    IMG_20191215_134124_740

Kerst & Boxing Day (tweede kerstdag)

Ik kan met een volle 100% zeggen dat het totaal niet als kerst voelde. De kerstversiering en muziek was allemaal maar raar, mede omdat het gewoon hartje zomer was hier. Toen ik kerst in Laos vierde had je niet zo door dat het kerst was omdat er geen versiering etc was, nu was het al weken van te voren een flinke kerstboel.

IMG_20191129_021122

Helaas wisselde ik op de 24e van hostel, ik had namelijk al maanden van te voren een hostel voor de feestdagen geboekt omdat alle prijzen enorm omhoog zouden gaan en het overal volgeboekt zou zijn. Dit was ook het geval maar ik was denk ik liever in het andere hostel gebleven. Het nieuwe hostel was een beetje zoals het eerste hostel, heel groot en heel onsociaal met geen gezamelijke ruimtes. Maar ach, ik had een bed op een redelijke loopafstand van het vorige hostel dus dat was wel oke. Kerstavond ben ik dus ook terug naar het andere hostel gegaan en de avond gevierd met het groepje waar ik al weken mee was, dat was dus zeker gezellig. Hier in Australië vieren ze kerst wel net wat anders dan wij dat doen. De grote viering is eigenlijk op Kerstavond en op 'eerste' Kerstdag ga je naar het strand en barbecueën. Met feestdagen zijn ze behoorlijk serieus hier, vooral met kerst. Alle winkels waren dicht en het is verboden om alcohol te verkopen, dus helaas pindakaas, een nuchtere Kerstdag voor mij :( Ik had nog wel wat warme biertjes maar in dat hostel mocht je dus geen eigen alcohol hebben en kon ik het niet in de koelkast leggen, en om nou warm bier mee te nemen naar het strand vond ik ook weer niks. Maar ach, kerstmuts op en gaan bakken op het strand van Bondi, helemaal prima. Het was zeker wel een leuk gezicht, iedereen in bikini met kerstmuts op.

IMG_20191227_113745_427

De golven hier zijn echt belachelijk soms, daarom is surfen zo'n groot ding hier. Soms moet je echt vechten voor je leven in deze golven, 1 golf had me goed te pakken en nam zo één van m'n contactlenzen mee dus de rest van de dag was ik redelijk blind en scheel. Leek het toch nog of ik alcohol op had ;)

IMG_20191225_161222_Bokeh

Op Tweede Kerstdag of wel Boxing Day wist ik niet zo goed wat ik moest doen tot ik van een paar meiden uit het nieuwe hostel over de paardenraces hoorde. Ik had ooit wel eens bij iemand gezien dat dit een ding was maar eigenlijk compleet vergeten. Het was nog afwachten of ik naar binnen kon op m'n sneakers maar dat was gelukkig geen probleem. Ben nooit een fan van paardenrace geweest maar was wel leuk om eens een keertje van dichtbij gezien te hebben. Tijdens de race kwam ik nog wat Nederlanders tegen dus ben daar uiteindelijk mee geweest, we zijn ook echt overal ;)

IMG_20191226_144807_595

De Blue/White Mountains

Een tripje wat ik al langer gepland had staan was de Blue Mountains met een groep Nederlanders op 30 december, gewoon nog even gezellig het jaar afsluiten. Vanwege de bosbranden was het afwachten of het door kon gaan maar we gingen er voor.

FB_IMG_1577850738899

Zelf denk ik nog altijd dat ze het beter hadden kunnen cancelen of verzetten, het was echt een gezellige dag hoor maar er was zo veel rook dat we bijna niks zagen en dat de hikes ook zwaar waren door de luchtkwaliteit. De foto's zeggen genoeg denk ik :( Heel zonde en ik ga zeker nog een keertje als de omstandigheden wat beter zijn.

IMG_20191230_141726 .      IMG_20191230_142028

NYE

Net als Kerst vieren ze ook Oud & Nieuw net een beetje anders hier. Het gaat voornamelijk om oudjaarsdag, in de avond is de vuurwerkshow en bijna direct daarna ga je naar huis. Nou ben ik een fan van daydrinking, puur omdat ik ook erg van mijn bed hou. Ook oudjaarsdag & NYE heb ik met een groep Nederlanders gespendeerd, 's middags hebben we in een park gezellig wat biertjes gedaan en daarna zijn we door gegaan naar Barangaroo, een park waar we een kaartje voor hadden.

received_1160779614263020

Officieel mag je hier in de parken niet drinken maar gelukkig controleren ze dit bijna nooit. Ook naar Barangaroo mochten we geen alcohol mee nemen maar deze geluksvogel is het natuurlijk wel gelukt ;) ik had nog wat biertjes over die ik niet weg wilde gooien dus wilde het gewoon proberen en hoppa, gelukt!

IMG_20191231_212230

Nog een flesje wijn en een flesje bubbels en de avond eindigde wat wazig maar het was zeker heel gezellig! Van het vuurwerk kan ik me niet zo heel veel meer herinneren maar gelukkig heb ik nog zat foto's en filmpjes.

Nieuwjaarsduik

Met zo veel Nederlanders hier kan de nieuwjaarsduik natuurlijk niet ontbreken. Op 1 januari om 16:00 gingen we met ongeveer 800 Dutchies, inclusief oranje Unox muts, het water in op Bondi Beach. Het was niet alleen voor ons leuk maar ook voor alle omstanders, die vonden het geweldig! Zo vaak de vraag gehad wat we nou eigenlijk deden en waarom, we zijn ook maar een gek volkje ;p

org_e69242fbe8aacd4b_1577854912000FB_IMG_1577880812445

Australia Day

Een beetje te vergelijken met Koningsdag, een dag vol festiviteiten en gezelligheid! Wat natuurlijk niet kon ontbreken was de frikandel.

IMG_20200126_125633_313

Een tijdje geleden zag ik al dat er elk weekend een kraampje met Nederlandse snacks op de Rocks Market staat maar aangezien ik elk weekend werk had ik er nog geen gebruik van kunnen maken. Omdat we ook nu weer met een aantal Nederlanders gingen konden we de verleiding niet weerstaan, het heeft gesmaakt kan ik je vertellen en kan niet wachten om de bitterballen te proberen! Eind van de middag weer geëindigd met mijn oude vertrouwde internationale clubje en in de avond de shows gezien in de haven.

IMG_20200127_100756_758IMG_20200126_200651

Australiers houden zeker van een goede vuurwerkshow! Ik hoorde een aantal keer dat dit vuurwerk beter was dan dat tijdens NYE dus heb gelukkig niet veel gemist ;)

IMG_20200126_213132

En dit zijn eigenlijk de grote hoogtepunten tot nu toe. Gewoon lekkere dagtripjes, stranddagen en chilldagen. Vermaak me dus prima hier! Met de zorgverzekering is ook eindelijk alles rond en geregeld, ik heb nog altijd geen enge dieren gezien en ben nog niet opgegeten door een haai, ik werd vandaag enthousiast omdat ik een nieuwe dweil heb gekocht en vind schoonmaakspullen ook oprecht leuk om te kopen. Heb m'n kapsel maar veranderd in kort pittig. Grapje, maar ben wel naar de kapper geweest. Ook nog geen leuke Australiër aan de haak geslagen, ik werk in het Business Centre en geen fan van zakenmannen dus ik wacht nog even af tot de cowboys in de outback ;p

Wat mijn plannen verder zijn ga ik lekker niet vertellen, vooral omdat ik het zelf ook niet weet. Voorlopig blijf ik nog even hier in Sydney maar dat is ook alles wat ik heb besloten haha. De volgende keer dat mijn leven weer een beetje spannend is horen jullie er van!

Kusjes!

PS meer foto's in het fotoalbum!

1. Ada:
    Lieve Mika,
    Dat was weer een heel verhaal!!
    Dank je wel, dat je tijd hebt vrijgemaakt om dit alles op te schrijven!
    Fijn dat je zo geniet!
    Liefs :)
  2. Ruby:
    4 februari 2020
    We ontvangen graag updates over de cowboys
  3. Ina:
    4 februari 2020
    Mooi verhaal weer het het met veel plezier gelezen en wie weet komt die cowboy nog gr ina👍👍👍👍👍👍
  4. Daniëlle:
    4 februari 2020
    Leuk om te horen dat het goed met je gaat en je het naar je zin hebt!
    Je hebt alles lekker op orde, top 👍🏼
  5. Oma Corry:
    4 februari 2020
    hoi lieverd ,heel leuke blog weer en zo veel ,fijn dat het zo goed gaat ,hier nat en koud ,hefst en geen winter ,liefs en dikke kus oma
  6. Kitty:
    4 februari 2020
    Ik zeg genieten!! Top om te lezen dat je t zo goed voor elkaar hebt in korte tijd. Ga wat doen met je reisverhalen breng een boek uit oid....t leest zo makkelijk weg alsof we er zelf bij zijn. Dikke knuffel van ons
  7. Lisan Traas:
    4 februari 2020
    Schitterend verhaal weer Miek en door alles wat we al gedeeld hebben heb ik al een aardig beeld. Trots op je dat je het allemaal alweer zo snel goed voor elkaar hebt! 😊 Dikke kus! 😘😘
  8. Tante syl:
    4 februari 2020
    Super om te horen dat het je goed gaat en dat je geniet meis
    Maak er wat moois van daar
    Dikke knuffel 🥰
  9. Wim jh steuns:
    7 februari 2020
    vind je een Kanjer!
  10. Tini van de Guchte:
    9 februari 2020
    Hoi Mika
    Erg leuk weer een verhaal van je te lezen en wat voor 1 erg leuk dat zo goed gaat met je! Heb het net pas gelezen zat in mijn spam ....jammer maar gelukkig niet meteen mijn spam geleegd .Veel plezier verder met je avontuur en heerlijk wonen daar !,😊😘