Laos, het vergeten land

23 januari 2018 - Nong Khiaw, Laos

Laos is een land wat mijn hart heeft gestolen, ik ben er ondertussen al 5 weken en wat een land! Het heeft Vietnam van de eerste plek gestoten, dit is écht mijn favoriete land tot nu toe!
Maar helaas wordt Laos vaak overgeslagen.. Mensen weten niet goed wat hier nou eigenlijk te doen is wat ik ergens kan begrijpen! In het begin dacht ik hier maar 2 weken te zijn, had ook totaal niks opgezocht over het land en ik wist niet wat ik moest verwachten. Maar wat ben ik blij dat ik heb besloten om mijn visum te verlengen! Ik zit op dit moment in een bergdorpje genaamd Nong Khiaw waar niet veel toeristen komen en wahahauwww wat een plek!

Maar wat maakt Laos nou zo geweldig voor mij?
Allereerst, de mensen die ik tegen kom! Ik heb echt de meest geweldige mensen ontmoet hier en ook contact mee gehouden. Als je alleen reist kan het je ervaring erg bepalen!
Ten tweede echt wel de locals. Iedereen is enorm aardig, helpt je graag en zijn totaal niet opdringerig. Je kunt hier daadwerkelijk over een nachtmarkt lopen zonder toegeroepen te worden, iedereen is enorm relaxed. Ondanks de geschiedenis. En dan mag ik net, welgeteld 10 minuten geleden, een wat mindere ervaring hebben gehad met een local maar dat kan overal gebeuren. Ik liep over straat en een wat oudere man pakte ineens mijn arm vast, gelukkig niet hard en hij liet ook los toen ik mijn arm weg trok.. Toen bleef hij me helaas volgen en dat was het allereerste moment in 3 maanden dat ik me oncomfortabel heb gevoeld! Even later rende hij een stukje om weer naast me te komen en pakte weer m'n arm, gelukkig waren er toen wat andere lokale mannen die hem weg joegen 😅 Een unieke ervaring haha.
Ten derde de geschiedenis. Laos heeft een flinke geschiedenis en hier noemen ze het de "secret-war" omdat eigenlijk vrij weinig mensen er van af weten. Tijdens de Vietnamoorlog zijn er bizar veel bommen gedropt op dit prachtige land. Tot de dag van vandaag overlijden mensen hier nog door omdat er ongelooflijk veel on-ontplofte bommen liggen. Ook op de plek waar ik nu ben mag je tijdens het hiken niet van de paden af omdat er bommen liggen. Dit heeft een grote impact op de lokale bewoners en toeristen. Mensen kunnen hun land niet meer bebouwen omdat de angst voor bommen groot is. Degene die het wel riskeren kunnen hun leven verliezen. Thank you America! Wat een geweldig kutland kan het toch ook zijn. Wat het extra erg maakt is dat Laos niks te maken had met de oorlog, ze waren neutraal. Maar om Vietnamese vluchtelingen en troepen te raken hebben ze ook dit land gebombardeerd en het gaat zelfs zo misselijkmakend, dat de Amerikaanse bommenwerpers hun voorraad leeg moesten maken boven Laos als ze net een dropping in Vietnam hadden gedaan. "Bommen over? Pak Laos" Afschuwelijk. Daarom heb ik veel lof voor de mensen hier.
Ten vierde echt absoluut de natuur!! Ik heb vanochtend een hike gedaan voor de zonsopkomst en wauw, prachtig. Door het gehele land is de natuur bizar mooi. Ik ben altijd al een natuurmens geweest en het is ook iets waar je mij nou echt gelukkig mee kan krijgen 😅 hier in Laos zijn het voornamelijk bergen en jungles, maar wauw. Ik ga proberen foto's te uploaden zodat jullie het zelf kunnen zien! Het is een heerlijk land om te hiken en meerdaagse jungletreks te doen maar ook om te chillen aan de rivier.
Ten vijfde, het is goedkoop. Overnachten kan al voor €2,50 per nacht en dan heb je een fatsoenlijk bed in een dorm, vaak met warm water in de douches en gratis koffie/fruit. Sigaretten €2,50 voor een complete slof, €1 voor een fles Whisky, goeie warme maaltijd (ahh het eten is zo goed 😍) voor €1,5 - €4 en vervoer is afhankelijk van de afstanden maar zelfs een 22 uur durende reis was maar €17.
Ten zesde, de sfeer. Ik merk dat ik hier echt gelukkig ben. Ik ben dan ook eerlijk als ik zeg dat ik aan een toekomst hier heb gedacht. Wie weet, als de politieacademie niks wordt dat ik hier naar terug keer. (Sorry mam 😛) gewoon het totaal plaatje van het land is compleet. Daarom vind ik het zonde dat mensen het land de tijd niet waard vinden. Ik ben al redelijk wat mensen tegen gekomen die hier enkel een paar dagen doorbrengen of maximaal 2 weken, hoe dan vraag ik me af.

En natuurlijk, ook in dit land heb ik mindere ervaringen.. Zoals met de local vandaag, ik heb een verschrikkelijke voedselvergiftiging gehad waardoor ik 2 dagen zelfs geen water binnen kon houden, hobbelige busritten en soms word je een beetje opgelicht, maar dit is in elk land zo!

De afgelopen tijd heb ik voornamelijk in Luang Prabang doorgebracht en het was een heerlijk stadje. Gewoon precies goed van formaat, genoeg te doen maar ook heerlijk om te relaxen. Mooie tempels, goed eten, mooie natuur en zoals gewoonlijk veel Chinezen 😂 mooie watervallen bezocht en een gigantische blunder gehad.. Ik ga het toch maar vertellen want ja het is weer een typische Mika-actie: het eerste hostel waar ik zat had ook een sportschool dus na 4 maanden dacht ik weer eens te gaan sporten (domste idee ooit). Ik wilde beginnen op de loopband en stelde de snelheid in, tegelijkertijd was ik muziek aan het uitzoeken op m'n telefoon. (Doe deze combi niet) Dus ja ik was totaal niet aan het opletten wat ik deed, ik had de snelheid dus op 18km/u gezet wat natuurlijk veel te snel is! Ook terwijl ik begon met rennen zat ik door mijn afspeellijst te bladeren. Tot ik merkte dat het wel érg snel ging, ik wilde er af springen en ja hoor, de epic slide van de loopband die je wel eens bij Lachen om Homevideos ziet. Scheenbeen en knie open en mank voor een paar dagen 😂 het zag er uit alsof ik een hardcore motorbike ongeluk had gehad zoals de meeste mensen hebben hier, maar nee, als ik zeg dat het in de sportschool gebeurde word ik toch lichtelijk uitgelachen.. Gelukkig ben ik degene die er het hardst om lacht, lesje geleerd, als je aan het backpacken bent hoor je niet in de sportschool thuis 😛

Vanochtend stond de wekker om 04:30 om een zonsopkomst hike te doen, ik ben snotverkouden maar ik heb het er op gewaagd. Het duurde iets langer dan de rest maar ik heb het gehaald en echt geen woorden voor. Zoiets had ik nog nooit gezien! (Misschien vanuit het vliegtuigraam) maar dit was zo veel malen beter!

Het enige wat ik nu nog kan zeggen is, houdt de foto's in de gaten en ga er van genieten zoals ik deed! Natuurlijk is het in het echt vele malen beter en mooier, maar ik heb geprobeerd het zo goed mogelijk op beeld te krijgen.

Liefs xx

1. Ina:
    23 januari 2018
    Wat een mooi verhaal weer en wat is het mooi te horen dat je zo geniet
  2. Ada:
    23 januari 2018
    Door jou enthousiaste verhaal krijg ik zin om meteen het vliegtuig te pakken
    Dank je weer voor het mogen meeleven met jou avontuur.
    Groetjes😘
  3. Lisan Traas:
    23 januari 2018
    Dan kom ik toch gewoon bij jou wonen Miek? 😜 Het klimaat hier is toch te koud voor mijn botten en zwerfhonden hebben ze ook dus ik zie een nieuwe levensvervulling! 😊😘
  4. Tante syl:
    23 januari 2018
    Zeg Lisan en Mika beide er van tussen piepen🤔als jullie het maar laten 😿prachtig verslag Mika ik kan me het helemaal voor me trekken
    Geniet met volle teugen meis🍀dikke knuffel💋
  5. Oma Corry:
    23 januari 2018
    Hoi Mika ,eenheel mooi verhaal weer ,zie het bijna voor me !! Maar ik wil toch wel graag dat je weer terug komt hoor !! Bedankt weer voor het geweldige verhaal !! ,Liefs en kus !!
  6. Wim jh steuns:
    25 januari 2018
    geweldig verhaal mooie foto's, geniet ervan!