honderd dagen onderweg

3 februari 2018 - Mueang Chiang Rai, Thailand

Gisteren heb ik één van mijn eerste mijlpalen behaald; honderd dagen onderweg. Ik ben dus eigenlijk al op 1/3 van mijn reis, spannuund! Ook ben ik gisteren in Thailand aangekomen. Het was echt de snelste en makkelijkste bordercrossing ooit! Het zag er allemaal ook super luxe uit, alsof je op een vliegveld was. We werden om 8:30 opgehaald door een tuktuk om naar de Laotiaanse kant van de grens te gaan, daar kreeg je in no time je stempel en kon je door lopen. Toen moesten we met een bus de grens over naar Thaise immigratie. Hier eigenlijk hetzelfde, even een formuliertje invullen, paspoort afgeven en hoppa weer een stempel rijker! Nog voor 10 uur stonden we in Thailand waar we op de minibus moesten wachten, zo gepiept dus! In Thailand krijg je gratis entree en heb je dus geen visum, ik heb nu een stempel waarmee ik tot 03/03 in Thailand kan verblijven, deze ga ik waarschijnlijk wel verlengen.

Maar ik heb natuurlijk ook nog het één en ander over Laos te vertellen. Tijdens mijn laatste blog was ik in Nong Khiaw, echt de hemel op aarde daar! Mijn laatste ochtend ben ik gaan ziplinen, het was zooo gaaf en zooo eng 😭 Ik ben nooit bang geweest voor hoogtes maar ik heb een enorme angst voor vallen ontwikkeld. Dat krijg je als je niet de handigste bent hahaha 😅 Dus soms met knikkende knieën, maar het was een geweldige ervaring!

Na het ziplinen nam ik de boot naar Muang Ngoy. Dit hoorde een rustig dorpje te zijn in the middle of nowhere, dit was een grote teleurstelling. Het is afgelegen van de steden en je kunt het enkel met de boot bereiken. Een paar jaar geleden was er nog geen internet en maar een paar uur per dag electriciteit, nu schreeuwen de talloze restaurants "free wifi" en "happy hour". Overal kun je pizza, burgers en friet bestellen. Weer een plekje verwoest door het toerisme. De activiteiten die je kunt doen hier is een paar hikes en er zijn een paar "echte" Laotiaanse dorpjes in de buurt. (ong 2 uur lopen) Ik heb geen van beide gedaan, eigenlijk heb ik niks anders gedaan dan in mijn hangmat liggen en genieten van een goed boek en het uitzicht. Ik heb er express voor gekozen om niet naar de dorpen te gaan. In de hoop de dorpjes een beetje te beschermen van het massatoerisme. Ik sprak een vrouw die er wel heen was gegaan en zij schaamde zich er bijna voor, het voelde alsof ze in een dierentuin rond liep. Mensen die overal foto's van maken, de locals hebben geen privacy meer! Ik ben dus zeer blij dat ik de keuze heb gemaakt om er niet heen te gaan. Ik was dus een beetje teleurgesteld over Muang Ngoy.. Wat een uniek onaangetast plekje hoorde te zijn was al weer beet genomen door toerisme. Het wordt steeds moeilijker om een uniek, non-toeristisch plekje te vinden, jammer..

Maar, ik heb wel mijn rust gehad die ik even nodig had en toen was het tijd om weer naar Luang Prabang te gaan. Hier zou ik nog één dagje doorbrengen om vervolgens de slowboat te nemen. Dit houdt in dat je 2 dagen van 9 tot 6 op een boot zit, op de Mekong, rustig op weg naar de Thaise grens. Ondertussen hadden we een nachtstop in Pakbeng en hebben we van de blauwe bloedmaan kunnen genieten, al was ie hier rood 😉 De omgeving was zoals gewoonlijk prachtig maar na 18 uur heb je het wel een beetje gezien 😅 Toch was het wel beter dan de bus, een stuk kouder, maar wel comfortabeler!

En dat is hoe ik mijn laatste dagen in Laos heb gespendeerd, helaas helaas is mijn avontuur daar voorbij, maar ik ben zeker nieuwsgierig naar Thailand.

To be continued.... 😉

1. Oma Corry:
    3 februari 2018
    ik wens jou weer een heerlijke en veilige tijd door in thailand ,Mika ,liefs en kus ,oma
  2. Ina:
    3 februari 2018
    Geniet van je tijd daar zoveel indrukken vergeet je je hele leven niet meer
  3. Lisan Traas:
    3 februari 2018
    Jammer hé dat toerisme! Toch is het voor de mensen vaak ook een bron van inkomsten maar het voelt heel dubbel. We weten het nog van onze gezamenlijke reisjes. In de Sahara had je nog een beetje het gevoel iets van het oorspronkelijke leven te zien maar ook daar werd alles geëxplodeerd voor het toerisme. Geniet van de onverwachts ongeschonden natuur. Jij hebt met het backpacken nog de meeste kans dat tegen te komen! 😘😘
  4. Tante syl:
    3 februari 2018
    Weer prachtig geschreven Mika en je gaat nog genoeg mee maken let maar op
    Dikke knuffel van de hondjes en de poezen en mij💋
  5. Wim jh steuns:
    3 februari 2018
    overbodig om te zeggen geniet ervan!!!, dat doe je al met volle teugen....
  6. Ruby:
    5 februari 2018